Over de NVPI, de RIAA en leugens.

Leg http://www.webwereld.nl/articles/39745

“Ondanks dat consumenten over de hele linie hun voordeel konden doen met prijsverlagingen, werden er minder cd’s en dvd’s gekocht dan in 2004”, zo meldt brancheorganisatie NVPI. Uiteindelijk hebben klanten voor 90 miljoen euro minder uitgegeven aan cd’s, dvd’s en games.

eens naast http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4719958.stm

While the market for music, games and VHS has declined in recent years, DVD sales have rocketed by 20%, according to figures from Screen Digest.

DVD sales in the UK, France, Germany, Spain and Italy are expected to show a further 10% growth in 2005.

But consumer spending on games and music is likely to reveal a downturn of 3% and 5% respectively.

Wil de NVPI nu beweren dat er in Nederland substantieel meer gekopieerd wordt dan in de rest van Europa of is hier een boekhoudkundig spelletje bezig?

In die context wijs ik nog eens naar http://www.azoz.com/music/features/0008.html

Daar stelt de auteur dat de dalende omzet in 2000-2001 van de RIAA-leden het gevolg was van massaal schrappen van nieuw materiaal. Het aantal verkochte exemplaren per titel steeg, de omzet per titel steeg, de winst per titel steeg, alleen werden er 25% minder albums uitgebracht dan in 1999, en dus is een daling van de totale omzet te verwachten. De enige die je kunt aanrekenen dat ze minder materiaal uitbrengen is de platenindustrie zelf. Minder investeren in nieuwe artiesten of nieuwe films leidt tot minder koopgelegenheden voor de consument.

De grote vraag is dus of de NVPI cijfers over het totaal uitgebrachte aantal titels naast de verkoop, omzet en winst durft te zetten.

‘If piracy is the problem, why is it that sales didn’t start declining until AFTER the RIAA had Napster shut down?’

Zie ook [hier] voor wat verdere analyse van de bronnen..

Related Posts

Comments are closed.